søndag den 14. juni 2015

Brug dit nærmiljø

Det er jo ganske åbenlyst, og så glemmer man det jo af og til....


Hver eneste uge sender den kommune, jeg bor i en nyhedsmail ud om, hvad der sker. Nyhedsbrevet gir' inspiration og også nogle gange dårlig samvittighed over, at jeg glemmer at bruge nærmiljøet. Alle kan tilmelde sig nyhedsbrevet for netop de områder, man interesserer sig for.

Jeg har brugt min kommune i denne weekend, og her får man gode oplevelser.

Fredagen skinnede solen over Furesø, og det trak i mig
for at komme ud under åben himmel. På med cykelhjelmen og afsted. Det blev en skøn tur gennem skoven og med dejlige oplevelser, ganske gratis.

En god tur gennem Lillevangskoven. Videre til Terkelskoven, og så ud af den skønne Hestetangsvej. Den vej har jeg kendt siden min barndom. Dengang lå der mange drivhuse, de er desværre ikke aktive længere. Men man kan nyde smukke gamle stråtækte huse, der er sat flot i stand. Husene har den smukkeste udsigt ud over Mølleådalen og det gamle traktørsted Kalkgården.


Man kan også nyde travlheden i den lille sø. Ænderne hyggede sig og snadrede.
Lidt længere fremme fandt køerne sammen omkring det saftige græs.


Også bierne har travlt, og der er nok af blomsterpollen at finde.



Hvem får ikke lyst til lidt nostalgi, når man møder en lille bænk på vejen godt pakket ind i en dronningebusk. Det er lige før, man glemmer tid og sted og venter på at få en sludder med digteren Kaalund eller en anden af fortidens digtere.



Skulle Kaalund dukke op, så er der mulighed for at spise et stykke kringle, servicet kan tages frit fra kassen.


De smukke røde lys i kastanjen, møder jeg alle steder i Farum. Her er det ved den nye cykelsti, som gør det dejligt sikkert at køre på cykel på Lillevangsvej. Da jeg passerer plejecentret, lyder der fællessang ud fra hjemmet, og Dannebrog vajer hen over taget, klokken må være omkring 13, for da er der altid musik og café på programmet.
Mens hestene bare går og gnasker uden at tage sig af sangen.

Ved Plejecenter Lillevang får jeg selskab af denne lille fætter. Det er da en fantastisk opfindelse. Tænk lille "Robot" futter bare rundt og slår græs, når det trænger. God ide. 

Så blev det lørdag, og endnu et arrangement blev besøgt

Et tilbagevendende arrangement i kulturhuset er Farverige Furesø, hvor der diskes op med alverdens smagsoplevelser. Og stemning og hygge.

 

Alle fra lokale foreninger. Kinesiske, tyrkiske, brasilianske og indiske smagsprøver. 

Dansk æblekage til den søde tand var der også. Multietnisk.
Meget oplagt er et besøg til en lille særudstilling af kunstneren Hannah Habibi på Immigrantmuseet. Hannah Habibi kommer fra England, men hold da op, hun er da meget inspireret af Roy Lichtenstein

Læs, eller genlæs også min tidligere blog om: Farum Søstien

Ingen kommentarer:

Send en kommentar